Γενικές πληροφορίες

Διδάσκων:
Σταύρος Κομηνέας
Ώρες γραφείου (Θ206): Δευτέρα 1-3μμ, Πέμπτη 2-3μμ
email: komineas (at) tem.uoc.gr
Ώρες μαθήματος (αίθουσα Θ206): Δευτέρα 11πμ-1μμ, Πέμπτη 3-5μμ
Ασκήσεις: (αίθουσα Θ206 ή αίθουσα υπολογιστών): Παρασκευή 3-5μμ

Ύλη

Στόχοι του μαθήματος
  • Η περιγραφή και κατανόηση απλών μαθηματικών μοντέλων από τις επιστήμες (Φυσική, Βιολογία, Οικονομία και άλλες).
  • Η κατανόηση βασικών μεθόδων αντιμετώπισης (εύρεσης λύσεων) των μοντέλων.
  • Η απόκτηση δεξιοτήτων γιά την ανάπτυξη μαθηματικών μοντέλων γιά προβλήματα σε θεωρητικές και εφαρμοσμένες επιστήμες.

Περιεχόμενο του μαθήματος
  • Βασικές έννοιες θεωρητικής μηχανικής: Νόμοι του Νεύτωνα.
  • Θεωρία μεταβολών και η εξίσωση Lagrange. Νόμοι διατήρησης. Εφαρμογές στη μοντελοποίηση μηχανικών συστημάτων.
  • Κίνηση φορτίων σε μαγνητικό πεδίο. Μοντέλα γιά δίνες σε ρευστά και γιά μαγνητικές δίνες.
  • Στερεά υλικά: Μονοδιάστατος κρύσταλλος.
  • Γραμμικά και μη γραμμικά συστήματα διαφορικών εξισώσεων και ευστάθεια σταθερών σημείων. Μοντελοποίηση βιολογικών συστημάτων.

Βιβλιογραφία

Σημειώσεις των παραδόσεων - πλήρεις (τελευταία ενημέρωση 15/12/2009).

Ελληνόγλωσση βιβλιογραφία
  • Ιωάννης Δ. Χατζηδημητρίου, "Θεωρητική μηχανική", Τρίτη έκδοση (Γιαχούδη-Γιαννούλη, Θεσσαλονίκη, 2000).
  • Herbert Goldstein, "Κλασσική Μηχανική" (Εκδόσεις Π. Πουρνάρα, Θεσσαλονίκη, 1980).
  • Tάσος Μούντης, "Μη γραμμικές συνήθεις διαφορικές εξισώσεις" (Εκδοσεις Πνευματικού, 1997).

Ξενόγλωσση βιβλιογραφία
  • G.R. Fowles, "Analytical mechanics" (CBS College Publishing, 1986).
  • Herbert Goldstein, "Classical Mechanics" (Addison Wesley, 1980).
    Herbert Goldstein, Charles Poole, and John Safko, Classical Mechanics (Addison Wesley, San Francisco, 2002).
  • L. Brillouin, "Wave Propagation in Periodic Structures" (Academic Press, 1960).
  • Lawrence Perko, "Differential Equations and Dynamical Systems", Third edition (Springer, New York, 2001).
  • D.W. Jordan and P. Smith, "Nonlinear ordinary differential equations" (Oxford University Press, 1987).

Βιβλία γενικού ενδιαφέροντος γιά μαθηματική μοντελοποίηση
  • E.A. Bender, "An introduction to mathematical modeling" (Dover Publications, 1978).
  • A. Hastings, "Population biology" (Springer, New York, 1997).

Βιβλία στο internet σχετικά με θέματα του μαθήματος

Τρόπος διδασκαλίας και αξιολόγησης

Τρόπος διδασκαλίας

Αξιολόγηση. Θα γίνει καθ' όλη την διάρκεια του εξαμήνου ως εξής:
  • Τα τρία φυλλάδια θα μετρήσουν (προαιρετικά) 10% στον τελικό βαθμό.
  • Η μικρή εργασία θα μετρήσει (υποχρεωτικά) 10%-20% στον τελικό βαθμό, ανάλογα με την εργασία και σε συννενόηση με τον διδάσκοντα. (Παράδοση εργασίας μέχρι 14 Δεκεμβρίου, με δυνατότητα διόρθωσης και εκ νέου παράδοσής της μέχρι 18 Δεκεμβρίου).
    Η αξιολόγησή της θα βασιστεί σε δύο κριτήρια: (α) την πληρότητά της και (β) την κατανόησή της από τον φοιτητή.
  • Το τελικό διαγώνισμα θα μετρήσει κατά το υπόλοιπο ποσοστό.
  • Η βαθμολογίες των φυλλαδίων και των εγρασιών αναρτώνται στην ιστοσελίδα. Παρακαλούνται όλοι οι φοιτητές να ελέγξουν τους βαθμούς τους πριν τις εξετάσεις.

Στατιστικά τελικής βαθμολογίας Ιανουαρίου 2010:
Έδωσαν εξετάσεις (22/1/2010): 93
Ποσοστό επιτυχίας επί όσων έδωσαν εργασία + εξετάσεις (76): 68%
βαθμός0123455.5-66.5-77.5-88.5-99.5-10
Αριθμός φοιτητών746137215191046
[Γιά όσους έδωσαν φυλλάδια (Φ) εργασία (Ε) και διαγώνισμα (Δ), ο βαθμός είναι 0.1 Φ + 0.2 Ε + 0.7 Δ.
Γιά όσους έδωσαν εργασία (Ε) και διαγώνισμα, ο βαθμός είναι 0.2 Ε + 0.8 Δ.
Γιά όσους δεν έδωσαν εργασία ο βαθμός είναι 0.9 Δ.
Το αποτέλεσμα γιά τον βαθμό έχει στρογγυλοποιηθεί.]

Στατιστικά τελικής βαθμολογίας Σεπτεμβρίου 2010:
Εγγεργαμμένοι: 60
Έδωσαν εξετάσεις (19/9/2010): 43
Ποσοστό επιτυχίας επί όσων έδωσαν εργασία + εξετάσεις (27): 59%
βαθμός012345678910
Αριθμός φοιτητών346753111111
[Γιά όσους έδωσαν φυλλάδια (Φ) εργασία (Ε) και διαγώνισμα (Δ), ο βαθμός είναι 0.1 Φ + 0.2 Ε + 0.7 Δ.
Γιά όσους έδωσαν εργασία (Ε) και διαγώνισμα, ο βαθμός είναι 0.2 Ε + 0.8 Δ.
Γιά όσους δεν έδωσαν εργασία και φυλλάδια ο βαθμός είναι 0.9 Δ.
Ο τελικός βαθμός έχει στρογγυλοποιηθεί σε ακέραιο.]

Ασκήσεις


Σύνδεσμοι στο διαδίκτυο

Ημερολόγιο του Μαθήματος